Pelan Early Critical Illness ( ECI ) AIA Public Takaful

Early Critical Illness atau ECI dari AIA Public Takaful Malaysia



Pelan Lengkap Early Critical Illness adalah pelan perlindungan penyakit kritikal yang komprehensif dengan menyediakan faedah-faedah bayaran awal untuk para pelanggan yang mencari perlindungan terhadap penyakit kritikal walaupun di peringkat awal. Dapatkan perlindungan sehingga 92 jenis peristiwa penyakit-penyakit kritikal dengan pelan lengkap Early CI.




Early Critical Illness ECI AIA Public Takaful Malaysia

Untuk pengetahuan anda, Perlindungan penyakit kritikal standard hanya memberi pampasan apabila pemegang polisi mengidap penyakit kritikal peringkat serius/parah SAHAJA.

Manakala ECI pula adalah pelan penyakit kritikal terbaru with many enhancement and specifically designed to protect early detection of critical illness. maksudnya jika disahkan mengidap penyakit kritikal, walaupun diperingkat awal, AIA Takaful akan membayar pampasan kepada pemegang polisi.












Pemegang polisi ECI boleh membuat tuntutan penyakit kritikal mengikut tahap "severity" penyakit. Maksudnya boleh claim lebih dari sekali.












Seperti kita maklum, kita manusia berkerja hanya apabila kesihatan kita berada pada tahap yang baik, baru boleh kita berkerja demi mencari pendapatan bagi menyara hidup kita dan keluarga.












Tujuan asas polisi perlindungan 36 penyakit kritikal adalah untuk memberi perlindungan kewangan pada diri kita. Jika ditakdirkan diri kita didagnosis dengan salah satu dari 36 penyakit tersebut, AIA akan membayar sejumlah pampasan pada anda (bergantung pada jumlah sum assured).












Berapa jumlah yang seharusnya kita lindungi? Disini setiap individu mempunyai jumlah pendapatan,gaya hidup yang berbeza dari orang lain. Bagi nasihat saya, jumlah perlindungan minimum bagi seseorang seharusnya 3 tahunan gaji seseorang. Lebih dari itu adalah lebih baik buat diri anda. Jika anda mempunyai pendapatan tahunan contoh RM48,000 setahun, maka jumlah perlindungan 36 peyakit kritikal adalah RM144,000












Mengapa saya nasihatkan 3 tahun minima? Ini kerana jika semalam anda ditakdirkan diagnosis dengan salah satu dari 36 penyakit kritikal, dengan pendapatan dan gaya hidup anda sekarang, anda mampu meneruskan gaya hidup yang sama selama 3 tahun lagi tanpa perlu risau masalah kewangan dan ‘downgrade’ gayahidup anda.






36 PENYAKIT KRITIKAL YANG DILINDUNGI DI DALAM POLISI AIA TAKAFUL


Untuk makluman semua, di bawah saya sertakan 36 jenis-jenis penyakit kritikal yang dilindungi di bawah Critical Illness rider yang boleh disertakan bersama-sama pelan A-Mas dan A-Prima AIA Takaful.









Penyakit Kritikal bermaksud mana-mana 36 penyakit seperti yang telah di tetapkan dan memenuhi tahap/kriteria seperi mana yang di terangkan di dalam polisi.












Kebiasaannya anda tidak dilindungi oleh polisi hospital syarikat jika anda menghidap penyakit-penyakit di bawah. Syarikat hanya melindungi pelan hospital dan pembedahan sahaja.





· Koma

· Lumpuh

· Kanser

· Strok

· Serangan jantung

· Penyakit Arteri Koronari

· Penyakit Arteri Koronari Yang Serius

· Pengantian Injap jantung

· Pembedahan Aorta

· Kardiomiopati

· Ensefalitis

· Tumor Otak Benigna

· Meningitis Bakteria

· Penyakit Neuron Motor

· Penyakit Parkinson

· penyakit Aizheimer

· Poliomielitis

· Sklerosis Berbilang

· Sindrom apalik

· Hilang keupayaan Diri

· Hilang Perlihatan

· Hilang pendengaran

· Hilang pertuturan

· Anemia Aplastik

· Trauma Kepala Utama

· Luka Terbakar teruk

· Pemindahan Organ utama

· kegagalan Buah pinggang

· Penyakit hati kronik

· Hepatatis Virus Fulminan

· Angioplasti

· Hipertensi Pulmonari Arterial Primer

· Pembedahan Otak

· Lumpuh Paraplegia

· Penyakir paru paru kronik

· Distrofi otot

Soalan PENTING! Apa Beza ECI ni dengan Medical Card?


Ramai juga yang masih rasa keliru dan bertanya "Apa beza antara perlindungan penyakit kritikal dan perlindungan perubatan (Medical Card)" ?

Medical Card : Bila anda masuk hospital, segala perbelanjaan perubatan anda ditanggung syarikat takaful/insurance. Tak kisah lah masuk hospital sebab accident ke, sebab sakit influenza ke atau sebab penyakit kritikal . Anda tak perlu risau, Your hospitalization bill is taken care off!

Medical card menjelaskan kos rawatan disebabkan kemasukan hospital dengan kemudahan "Guarantee Letter". Payment will be made directly to hospital.

Critical Illness Policy : Memberi Pampasan (bergantung kepada sum assured)  apabila disahkan mengidap penyakit kritikal. Satu bayaran lump sum akan diberikan kepada polisi holder. Critical illness policy adalah umpama ATM Machine yang memberikan wang apabila disahkan mengidap penyakit kritikal.

Realiti kehidupan, apabila seseorang disahkan mengidap penyakit kritikal contohnya "coronary artery by-pass surgery", pesakit masih perlu bekerja untuk mencari nafkah dan membayar perbelanjaan seperti biasa. Tapi dalam banyak kes, pesakit perlu berehat beberapa bulan dan tidak dapat bekerja.

Bila tidak bekerja, gaji pun tiada. (Kalau cuti sakit melebihi 3 bulan syarikat tidak akan membayar gaji. melebihi 6 bulan, syarikat boleh decide utk terminate pekerja)   This is where Critical Illness policy come into picture. While you take care of your health, let Critical illness policy take care of your regular expenses!

So, it is very important to ensure you have sufficient amount of critical illness coverage.

Lebih PERFECT 10 kalau anda ada:

Unlimited lifetime limit medical card + ECI!






Untuk lebih Tips Terkini, Sila LIKE Page FB Saya https://www.facebook.com/PakarTakafulAIA
 
Jika Anda SERIUS nak mulakan Polisi Takaful AIA,
Semak Dahulu Harga! (Free Quotation)

Sila whatsapp saya untuk mohon quotation percuma. Saya bantu anda, jom....Plan now!

6 Info diperlukan:

Nama Penuh
Tarikh Lahir
Nama Penuh Jawatan Pekerjaan
Taraf Merokok ya/tidak
Taraf Kesihatan Sekarang
Bajet sebulan

Contoh:
Ali bin Ahmad
11/03/1980
Technician Aircond  <-- jangan technician sahaja.Pastikan nama penuh
Tidak
Sihat
RM300

whatsapp ke = www.wasap.my/60134555888/QuotationMedCardEarlyCI


* Semua maklumat adalah pendapat peribadi saya dan tidak mewakili mana-mana syarikat insurans dan takaful. Sila hubungi syarikat insurans dan takaful terlibat untuk maklumat lanjut. Semua maklumat dalam blog ini tidak dibenarkan untuk disebarkan atau diterbit semula tanpa kebenaran saya.


·                     Award untuk AIA Public Takaful
·                     Kenapa Perlu Ada Medical Card Takaful ?
·                     Medical Card AIA Public Takaful Malaysia - Khas Untuk Wanita Sahaja
·                     Medical Card AIA Public Takaful Malaysia - Untuk Keluarga
·                     Medical Card AIA Public Takaful Malaysia - Untuk Saving Plan
·                     Medical Card Terbaik Malaysia untuk Individu Keluarga dan Pelaburan
·                     Pelan Early Critical Illness ( ECI ) AIA Public Takaful
·                     Rider Kemalangan Diri atau PA AIA Public Takaful
·                     Tips Pilih Medical Card Takaful
·                     What is AIA Public Takaful ?


Link Pelaburan Lain Jika Anda Berminat:
        
ü          Pelaburan ASB Terbaik
ü          Pelaburan Unit Trust Terbaik