AIA A-Life Legasi

AIA A-Life Legasi


AIA A Life LEGASI
AIA A Life LEGASI

Pada tahun 2020, AIA Public Takaful memperkenalkan satu pelan yang hebat iaitu A Life Legasi di mana ia memberi perlindungan kematian yang unik, pelaburan patuh shariah dan fungsi infaq atau wakaf kepada organisasi pilihan anda. Minimum perlindungan adalah RM350,000. Untuk memohon, boleh seawal 14 hari hingga 70 tahun.

Secara umumnya A-Life Legasi memberikan:

100% pampasan sekiranya meninggal dunia atau hilang upaya menyeluruh kekal (HUMK).
200% pampasan sekiranya meninggal dunia akibat kemalangan.
200% pampasan sekiranya meninggal dunia ketika kerjakan umrah atau haji.
300% pampasan sekiranya meninggal dunia ketika kemalangan ketika menggunakan pengangkutan awam atau kematian akibat kebakaran di pawagam, hotel atau mana mana bangunan awam.
600% pampasan sekiranya meninggal dunia ketika kemalangan akibat bencana alam.
Extra 100% jika anda mengambil polisi untuk anak anda DAN berlaku kematian akibat kemalangan kepada anda, tambahan 100% nilai pampasan kepada Dana Pelaburan Peserta sebagai simpanan pendidikan anak anda.

Infaq A Life Legasi
Infaq A Life Legasi


Infaq kepada organisasi yang anda pilih dan mengikut nilai yang anda pilih. Fahamilah bahawa untuk seorang muslim, derma atau infaq adalah bekalan di akhirat.


A-Life Legasi Term Payment
A-Life Legasi Term Payment

Pilihan bayaran adalah 5 tahun, 10 tahun, 20 tahun dan bayaran penuh. Sekiranya anda mencapai tempoh matang polisi, anda akan mendapat 20% tambahan dari nilai akaun semasa Dana Akaun Peserta (Faedah Matang).


A Life Legasi Non Medical Limit
A Life Legasi Non Medical Limit

Had tanpa pemeriksaan perubatan yang tinggi, sehingga RM4 juta tanpa melakukan pemeriksaan perubatan untuk apply. Orang yang dah ada polisi dan berniat nak tambah, boleh tambah dengan A-Life Legasi sebab maksimum 4 juta.


A Life Legasi Parent Waiver
A Life Legasi Parent Waiver

ParentWaiver-i membolehkan caruman polisi diketepikan (sehingga anak berumur 25 tahun) sekiranya berlaku kematian atau hilang upaya menyeluruh dan kekal (HUMK) atau didiagnosis dengan penyakit kritikal.


A Life Legasi Manfaat Pelaburan
A Life Legasi Manfaat Pelaburan

Untuk nilai pelaburan A-Life Legasi pula, ada extra untuk sikap penjagaan kewangan yang baik. Ini akan meningkatkan lagi nilai pelaburan anda. Mari kita lihat secara details apa yang diberikan A-Life Legasi:

Faedah 1:
Sekiranya bayar pada masanya dan tiada tunggakan = Setiap 2 tahun dapat 2% nilai caruman tahunan akan dimasukkan ke dalam Akaun Legasi (jika tempoh bayaran 5 atau 10 tahun). Jika tempoh bayaran 20 tahun atau bayaran penuh pula, anda akan mendapat nilai 3%.

Faedah 2:
Pada ulang tahun umur sijil polisi anda ke 20, anda akan mendapat 8% nilai akaun semasa dalam Dana Akaun Peserta anda dimasukkan ke dalam Akaun Legasi (jika tempoh bayaran 5 atau 10 tahun). Jika tempoh bayaran 20 tahun atau bayaran penuh pula, anda akan mendapat nilai 15%.


Contoh Caruman A-Life Legasi:




A Life Legasi
A Life Legasi

En Ahmad berumur 30 tahun
Pilih bayaran tempoh 10 tahun, Sum Cover RM500K, Infaq RM100K
Caruman Tahunan = RM15,704.00

En Ahmad membayar mengikut jadual dan tiada tunggakan, maka pada tahun ke 2 mendapat 2% daripada caruman iaitu (2% X 15704) = RM314.08. Nilai ini dimasukkan ke dalam Akaun Legasi setiap 2 tahun sehingga tamat tempoh sijil.

En Ahmad tidak membuat pengeluaran dan sentiasa membuat pembayaran tepat mengikut jadual sepanjang tempoh 20 tahun polisi (Ulang Tahun ke 20 polisi), maka En Ahmad mendapat Tambahan 8% nilai Dana Akaun Peserta dikreditkan ke dalam Akaun Legasi.

Selepas kematangan polisi pada umur 70 atau 80 tahun, tambahan 20% dari nilai Dana Akaun Peserta akan dikreditkan ke Akaun Legasi.


Wah....banyak kan? Terbaikkkk.....

Mari Renungkan....

- Logiknya RM15,704 X 10 tahun = baru RM157,040.00
- Jika berlaku kematian bila bila sepanjang umur 80 tahun = Waris dapat RM500K + Infaq RM100K kepada organisasi yang dipilih.
- Jika tiada sebarang kematian pada umur 80 tahun = Nilai dalam Akaun Legasi + Faedah Matang 20% extra + Faedah setiap 2 tahun sebanyak 2% atau 3% untuk pembayaran yang ikut jadual dan tiada tunggakan + Faedah ulang tahun ke 20 sebanyak 8% atau 15% jika pembayaran ikut jadual dan tiada pengeluaran sepanjang tempoh tersebut.

A Life Legasi Berbaloi
A Life Legasi Berbaloi



Yes berbaloi....anda sebenarnya dapat lebih banyak jika anda berdisplin dalam pembayaran polisi ini....


Jika anda serius nak semak harga untuk diri anda dan mulakan Perancangan Peninggalan Hibah Takaful untuk Keluarga Tersayang dan Infaq saham akhirat anda, sila whatsapp seperti di bawah sekarang!

Sila whatsapp saya untuk mohon quotation percuma. Saya bantu anda, jom....Plan now!

6 Info diperlukan:

Nama Penuh
Tarikh lahir
Jawatan Pekerjaan
Taraf merokok: ya/tidak
Keperluan Coverage: 350K/500k/1juta/1.5juta/lain?
Keperluan Infaq: ya/tidak

whatsapp info ke = www.wasap.my/60134555888/HibahTakaful


* Semua maklumat adalah pendapat peribadi saya dan tidak mewakili mana-mana syarikat insurans dan takaful. Sila hubungi syarikat insurans dan takaful terlibat untuk maklumat lanjut. Semua maklumat dalam blog ini tidak dibenarkan untuk disebarkan atau diterbit semula tanpa kebenaran saya.