Medical Card AIA

Medical Card AIA

medical card terbaik
medical card terbaik

Medical Card

Tahukah anda, ketika ini medical card bukan lagi sesuatu  yang mewah dan dimiliki hanya golongan elit dan berada, tapi atas kesedaran kewangan yang semakin baik sudah ramai memiliki medical card berdasarkan keperluan dan kedudukan kewangan masing-masing.

Medical card adalah salah satu perancangan kewangan yang baik dimana, kita meletakkan risiko kesihatan kepada takaful kad perubatan. Ini kerana, adalah suatu yang sukar untuk seseorang menanggung risiko kos perubatan yang tinggi di atas payslip atau gaji sedia ada.

Saya beri perumpamaan insurans kereta, jika bayaran bulanan kereta sudah dianggap membebankan, bagaimana pula kita hendak menanggung risiko kemalangan yang akan melibatkan kerja-kerja baikpulih kenderaan di bengkel yang menelan belanja belasan ribu hingga puluhan ribu jika kemalangan yang teruk. Semua ini akan ditanggung oleh insurans kereta (ramai faham konsep ini).

Jika badan kita sendiri (sudah pasti lebih berharga daripada kereta), jika mengalami sakit dan kemalangan, sudah tentu anda mahukan rawatan terbaik dan selesa. Medical card lah jawapannya.

Medical card AIA adalah medical card terbaik di pasaran. Mudah digunakan dan urusan sangat mudah di hospital panel.

medical card aia
medical card aia


Pilih medical card AIA sebelum anda sakit. Pilih medical card AIA sebelum umur anda 30an. Pilih medical card AIA sebelum harga naik. Pilih medical card AIA bergantung keperluan dan kewangan.


Ada beberapa jenis medical card di AIA:

medical card aia investment link vs standalone
medical card aia investment link vs standalone


1- Medical card AIA dengan investment (A-Life Ikhtiar)
2- Medical card AIA standalone / medical card sahaja / tiada investment (A Life Medik Famili)

Mana satu nak pilih, Medical Card Investment ke Medical Card Standalone?



Medical Card Investment
Medical Card Investment


Medical Card Investment

Pilih Medical Card Investment = sebab nak harga tetap setiap bulan dan ada pilihan add on rider untuk perlindungan tambahan seperti Waiver, Payor, Accident, Critical Illness dan lain lain. Jangan salah faham, kita bukan nak invest melabur buat untung besar macam asb loan dan unit trust. Element investment dalam medical card aia ni sebab nak cover kenaikan yang realitinya memang naik setiap tahun.

Sila ubah salah faham di mana, ramai ingat "investment" dalam medical card buat duit maksimum. Sebenarnya keuntungan atau kenaikan nilai investment, digunakan untuk cover kenaikan kos medical card aia pula menyebabkan ia kelihatan tidak meningkat secara maksimum.

Kelemahan medical card invenstment

- harga lebih mahal berbanding standalone


Kelebihan medical card investment
- harga tetap (so peace of mind sepanjang hayat)
- pelan fleksibel untuk upgrade dari individu kepada pasangan, individu dan anak, dan keluarga.
- ada pelbagai rider (add on) boleh tambah contohnya pampasan nyawa, pampasan kemalangan, waiver dll.

Anda boleh pilih pelan:

1- Pelan medical card aia individu
2- Pelan medical card aia pasangan (suami + isteri)
3- Pelan medical card aia individu dan anak-anak (maksimum 4 anak bawah 22 tahun)
4- Pelan medical card aia famili (suami + isteri + maksimum 4 anak bawah 22 tahun)



Standalone Medical Card AIA
Standalone Medical Card AIA

Medical Card Standalone

Pilih Medical Card Standalone = sebab nak harga paling murah dan tak kisah bayar harga berubah ubah (jika tanpa investment, harga berubah mengikut faktor risiko peningkatan umur). Kita tampung sepenuhnya kenaikan kos tersebut sebab tiada elemen investment nak top up.

Seperti yang umum tahu, kos medical card di Malaysia memang sentiasa meningkat. Oleh yang demikian, kenaikan berdasarkan risiko umur pasti akan berlaku. Jadi medical card aia jenis standalone ini tidak tetap kerana kenaikan kos ini.

Jika anda bandingkan, medical card jenis ini jauh lebih murah berbanding dengan medical card investment. Namun, lebih baik ada daripada tak ada kan?

Apa kelemahan medical card standalone selain harga lebih murah?
- ada kenaikan harga selari faktor risiko umur (3-5 tahun sekali)
- perlu bayar RM300 untuk setiap kali penggunaan medical card (caj deduktibel)

Apa kelebihan medical card standalone?
- murah
- boleh ambil untuk pasangan, ayah dan anak, ibu dan anak, satu keluarga.
- fleksibel boleh upgrade dari individu ke pasangan ke keluarga dan rekod kesihatan di carry forward.

Anda boleh pilih pelan:

1- Pelan medical card aia individu
2- Pelan medical card aia pasangan (suami + isteri)
3- Pelan medical card aia individu dan anak-anak (maksimum 4 anak bawah 22 tahun)
4- Pelan medical card aia famili (suami + isteri + maksimum 4 anak bawah 22 tahun)





Pelan Medical Card AIA
Pelan Medical Card AIA

Kelebihan Medical Card AIA

1- Bayaran bulanan murah dan coverage tinggi
2- Had tahunan tinggi bermula RM100K
3- Tiada had keseluruhan. Ini terbaik bro!
4- Tiada Co-Takaful. AIA menanggung bil rawatan sepenuhnya.
5- Customer service dan Guarantee Letter (GL) 24 jam. Bukan waktu office hour sahaja!
6- Pelepasan cukai sehingga RM3000 setahun
7- Worldwide International coverage
8- Elaun harian masuk wad kerajaan sebanyak RM100 sehari. Janji warded, anda boleh claim RM100 sehari.
9- Satu Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak boleh guna. Banyak betul hospital panel AIA.


Best tak medical card AIA ni? Ramai dah orang Malaysia guna medical card ni. Jom apply ngan saya. Client saya seluruh Malaysia. No problem. Medical card AIA ni, satu Malaysia boleh guna.

Untuk Quotation Medical Card AIA harga tepat, Sila Whatsapp Info:

Jika Pelan Individu:

Nama Penuh
Tarikh Lahir
Nama Penuh Jawatan Pekerjaan
Taraf Merokok ya/tidak
Taraf Kesihatan Sekarang

Jika Pelan Pasangan/Famili:

Nama Penuh Suami + Tarikh Lahir
Nama Penuh Isteri + Tarikh Lahir
Nama Penuh Jawatan Pekerjaan Suami
Nama Penuh Jawatan Pekerjaan Isteri
Taraf Merokok ya/tidak
Taraf Kesihatan Sekarang

whatsapp ke = www.wasap.my/60134555888/QuotationMedicalCardAIA

Kenapa anda perlu ambil medical card?

Medical Card AIA
Medical Card AIA

1) Ya, anda boleh masuk hospital kerajaan, tapi bila anda urgent nak operate, tak mahu beratur dan tunggu appointment, masa tu anda akan teringat medical card aia ni.
2) Jika berlaku kemalangan, anda pastinya impikan rawatan yang selesa. Hanya di hospital panel swasta je anda boleh guna medical card aia ni. Satu Malaysia ye cover.
3) Jika anda warded dalam jangka masa yang lama, atau anak anda perlu warded dan jagaan ibubapa. Masa tu alangkah bestnya jika dapat bilik yang privasi emak nak jaga anak. Senang nak solat, sembahyang, mandi salin baju dan lain lain. Orang yang biasa jaga anak di hospital je faham kata kata saya ni. Untung ade medical card aia.
4) Ada orang memang suka DOKTOR PAKAR sahaja yang merawat. Kadang kadang orang mahukan the best betul tak? Kalau ada sependapat dengan saya, kita geng! Betul, ini serius, dengan medical card aia di hospital panel memang ramai pakar berkhidmat. Jadi memang best kalau doktor pakar yang rawat kita. Cepat baik dan puas hati hehehe.

Kelebihan Medical Card AIA


1. Harga yang Fleksibel

Harga medical card AIA adalah fleksibel. Harga bermula dari harga bilik 150, dan anda boleh memilih pelan bedasarkan tahap kemampuan dan tahap keselesaan. Tidak tahu bagaimana untuk membuat pilihan yang tepat? Mudah. Hanya rujuk Hospital Panel AIA kegemaran anda, lihat harga bilik harian yang anda selesa. Contohnya, Hospital Pusrawi di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur, Single Room RM200, Two Bedded Room RM140 dan 4 Bedded Room RM95. Pilihan anda haruslah Pelan Medical Card Bilik 200 kan? Lebih selesa. Namun jika hospital berdekatan rumah anda itu berharga lebih mahal, pertimbangan kos bayaran premium bulanan juga perlu diambilkira.

2. Tiada Ko-Takaful

Tiada Ko-Takaful (Co-Takaful) bermaksud sekiranya dimasukkan hospital panel, anda tidak perlu membuat sebarang pembayaran dari mula masuk hinggalah anda dikeluarkan. Semua bil-bil dikendalikan oleh AIA Public Takaful.
Ada Ko-Takaful bermaksud disebaliknya iaitu, anda perlu membayar 10% daripada bil rawatan, manakala bakinya di tanggung syarikat insurans.
Berita baiknya, di AIA, tiada Ko-Takaful untuk pelan medical card A-Lifelink-i ini.

3. Perlindungan Sepanjang Hayat

Pelan ini boleh didaftarkan mulai dari umur 14 Hari dan melindungi anda sehingga umur 100 Tahun. Jadi jika anda mempunyai perancangan kewangan yang baik, semestinya anda akan ambil se awal mungkin supaya mendapat harga bulanan terendah. Jika tidak dapat diri sendiri, mengapa

4. Tiada Had Seumur Hidup


Unlimited? Ya. Sebagai contoh, sekiranya anda telah menggunakan kos rawatan RM100,000 pada tahun ini. Had seumur hidup tidak akan dikurangkan. Tiada kuota seumur hidup yang akan diberikan dalam pelan perlindungan ini.

5. Kemudahan “Just Swipe“


Menjadi satu beban apabila anda dimasukkan ke hospital, anda perlu isi banyak borang, bukan? Dengan Medical Card dari AIA, anda tidak perlu semua itu. Hanya pergi ke Kaunter Pendaftaran, tunjuk Medical Card anda, Swipe Medical Card anda di Mesin Pengimbas Khas yang disediakan di kaunter. Faedah ini juga memudahkan orang sekeliling yang berada disitu untuk menguruskan anda ketika anda dalam keadaan tidak sedar apabila musibah berlaku.

6. Perlindungan Pilihan Untuk Keluarga


Anda boleh ambil pelan ini secara individu atau suami isteri atau anda dan anak-anak atau satu keluarga. Pilihan ditangan anda.

7. Aplikasi Mobil AIA Locator

Anda berada diluar kawasan, anda perlu dimasukkan ke hospital untuk mendapat rawatan, anda tertanya dimana panel AIA terdekat? Jangan khuatir, Aplikasi AIA Locator ada jawapannya, muat turun di Google Play atau App Store. Ketahui panel terdekat anda, rujukan seperti kos bilik harian dan detail hospital juga turut boleh didapati dalam Aplikasi AIA Locator. AIA Locator juga membantu anda untuk menavigasi terus ke destinasi anda.

8. Servis AIA 24/7 365 Hari Setahun


Risau Guarantee Letter (GL) keluar lambat? Dengan AIA, segalanya tidak akan berlaku. Customer Service AIA sangat menitikberatkan urusan ini.


Untuk lebih Tips Terkini, Sila LIKE Page FB Saya https://www.facebook.com/PakarTakafulAIA
 
Jika Anda SERIUS nak mulakan Polisi Takaful AIA,
Semak Dahulu Harga! (Free Quotation)

Sila whatsapp saya untuk mohon quotation percuma. Saya bantu anda, jom....Plan now!

6 Info diperlukan:

Nama Penuh
Tarikh Lahir
Nama Penuh Jawatan Pekerjaan
Taraf Merokok ya/tidak
Taraf Kesihatan Sekarang
Bajet sebulan

Contoh:
Ali bin Ahmad
11/03/1980
Technician Aircond  <-- jangan technician sahaja.Pastikan nama penuh
Tidak
Sihat
RM300

whatsapp ke = www.wasap.my/60134555888/QuotationMedicalCardAIA


* Semua maklumat adalah pendapat peribadi saya dan tidak mewakili mana-mana syarikat insurans dan takaful. Sila hubungi syarikat insurans dan takaful terlibat untuk maklumat lanjut. Semua maklumat dalam blog ini tidak dibenarkan untuk disebarkan atau diterbit semula tanpa kebenaran saya.