Tips Takaful Medical Card dan Education Plan atau Pelan Pendidikan

Tips Takaful Medical Card dan Education Plan atau Pelan Pendidikan

Education Plan Medical Card AIA Public Takaful Malaysia
Education Plan Medical Card AIA Public Takaful Malaysia

Education Plan Keperluan atau Kemewahan?

Pendidikan merupakan satu aspek yang penting untuk anak-anak. Pendidikan juga merupakan penyumbang kos terbesar dalam perbelanjaan sesebuah keluarga. Hanya mereka yang meletakkan tanggungan pelajaran anak 100% pada kerajaan sahaja yang tidak memikirkan tentang keperluan ini (Harapkan PTPTN lerr tu. PTPTN kan ado? ).

Education plan daripada AIA Public Takaful memberikan perlindungan kepada dana pendidikan anak-anak. Sekiranya berlaku sesuatu yang buruk kepada pemberi nafkah dalam keluarga seperti meninggal dunia, menghidap penyakit kritikal atau mengalami kecacatan kekal, dana pendidikan anak-anak akan tetap terkumpul sehingga sekirang-kurangnya RM20,000 selepas 20 tahun sekiranya plan diambil semasa anak masih dalam kandungan lagi sehingga umur 5 tahun (Lebih umur 5 tahun dah tak relevan untuk pelan pendidikan. Tempoh terlalu pendek untuk medical card generate investment). Perlindungan seperti ini hanya memerlukan belanja sebanyak RM200 sebulan.

Jika umur anak melebihi 5 tahun, anda perlu tambah nilai RM200 tadi untuk dapatkan amaun investment untuk jana jumlah wang cukup untuk pendidikan anak semasa umur 19 tahun nanti. Mungkin RM250-RM400 sebulan..

Namun begitu, adakah plan seperti ini merupakan satu keperluan atau hanyalah kemewahan semata-mata? Untuk pengetahuan, kos tahunan education plan boleh digunakan untuk mendapatkan rebet cukai pendapatan sehingga RM3,000 setahun. Pada golongan pembayar cukai, kos education plan RM200 sebulan adalah kos yang kecil. Takkan perancangan untuk anak belajar universiti TANPA mohon PTPTN pun dianggap mahal? Baru RM200 jer.

Bagaimana pula untuk mereka yang gaji cukup makan sahaja?

Dalam financial planning, sentiasa beratkan kepada perlindungan kos perubatan dahulu sebelum mengambil plan perlindungan yang lain. Ini adalah kerana kos perubatan adalah kos mandatori, ada duit atau tidak, kalau datang bil hospital, tetap kena bayar. Semua orang akan sakit suatu hari nanti, yang kita tak tahu cuma bila perkara ni akan berlaku je.

Berita baik kepada ibu bapa yang membuat perancangan awal untuk mendapatkan education plan, mereka boleh mendapatkan manfaat yang sama bersama-sama medical card pada harga paling minimum iaitu RM200 sebulan. Dengan RM200 sebulan ini, ibu bapa dapat menyediakan jaminan min RM20,000 untuk dana pendidikan anak sekiranya apa-apa berlaku kepada mereka. Pada masa yang sama, mereka boleh membelanjakan sehingga RM100,000 setahun untuk kos perubatan anak sekiranya diperlukan nanti.

Walaupun RM20,000 itu adalah sedikit jika hendak dibandingkan dengan kos sara hidup yang sentiasa meningkat sekarang, sekurang-kurangnya dana wang tunai wujud untuk kegunaan anak semasa di peringkat pendidikan tinggi nanti.

Tak Boleh ke Simpan Sendiri?

Boleh. Memang takde masalah simpan sendiri.

Bayangkan macam ni. Bapa simpan amaun yang sama, RM200/bulan sehingga anak berumur 19 tahun (Jangkaan Masuk Universiti ialah umur 19 tahun).

Kemudian salah satu situasi ini berlaku:

Situasi 1
Anak kemalangan. Jatuh basikal, tangan patah. Terus dapatkan rawatan kecemasan di hospital swasta sebab hospital tu paling dekat. Hospital caj RM5000 untuk rawatan. Mana duit tersebut ditarik kalau tak dari simpanan sendiri untuk dana pendidikan anak tadi?

Situasi 2
Suami simpan duit. Ditakdirkan suatu hari suami ditimpa kemalangan dan meninggal dunia. Tinggallah si isteri menjaga anak seorang diri. Rasa-rasanya mampu lagi tak si isteri ni tadi sediakan dana RM200 sebulan untuk pendidikan anak? Kalau anak seorang, munkin. Kalau dua tiga orang?

Dengan adanya education plan, impak pada situasi 2 berkurangan. Plan RM200/bulan anak tadi tidak lagi perlu dibayar oleh isteri dan akan ditanggung sepenuhnya oleh Takaful sehingga anak berumur 22 tahun.

Dan sekiranya education plan diambil awal dan manfaat medical card boleh dimasukkan sekali dalam RM200 sebulan tu, risiko situasi 1 dan 2 dapat dielakkan secara total.

Jadi adakah education plan ini satu kemewahan?

1. Sekiranya anda mempunyai RM20,000 tunai sekarang yang tidak akan diusik untuk pendidikan anak, ya, ia adalah satu kemewahan. Anda menyediakan sesuatu yang tidak diperlukan sangat.

2. Sekiranya anda mempunyai RM100,000 tunai untuk membiayai kos perubatan anak, ia bukan kemewahan tetapi merupakan kesilapan kewangan kerana anda menggunakan wang sendiri untuk kos perubatan.

Buat apa bayar kos perubatan yang mahal kalau anda hanya perlu keluarkan secubit sahaja daripada kekayaan anda untuk menjadikan Takaful sebagai pembayar kepada semua kos tersebut?

Beli tudung Fareeda adalah satu kemewahan.
Beli Honda/Mercedes/BMW adalah kemewahan
Beli Iphone latest adalah kemewahan
Beli Samsung Note latest adalah kemewahan 

Sekian.


Mulakan perancangan bijak untuk anak-anak anda.


Untuk lebih Tips Terkini, Sila LIKE Page FB Saya https://www.facebook.com/PakarTakafulAIA
 
Jika Anda SERIUS nak mulakan Polisi Takaful AIA,
Semak Dahulu Harga! (Free Quotation)

Sila whatsapp saya untuk mohon quotation percuma. Saya bantu anda, jom....Plan now!

6 Info diperlukan:

Nama Penuh Parent
Tarikh Lahir Parent
Nama Penuh Jawatan Pekerjaan
Taraf Merokok ya/tidak
Taraf Kesihatan Sekarang
Nama Penuh Anak
Tarikh Lahir Anak
Bajet sebulan

Contoh:
Ali bin Ahmad
11/03/1980
Technician Aircond  <-- jangan technician sahaja.Pastikan nama penuh
Tidak
Daud bin Ali
11/08/2015
Sihat
RM300

whatsapp ke = www.wasap.my/60134555888/QuotationMedicalCard


* Semua maklumat adalah pendapat peribadi saya dan tidak mewakili mana-mana syarikat insurans dan takaful. Sila hubungi syarikat insurans dan takaful terlibat untuk maklumat lanjut. Semua maklumat dalam blog ini tidak dibenarkan untuk disebarkan atau diterbit semula tanpa kebenaran saya.




·                     Award untuk AIA Public Takaful
·                     Kenapa Perlu Ada Medical Card Takaful ?
·                     Medical Card AIA Public Takaful Malaysia - Untuk Keluarga
·                     Medical Card AIA Public Takaful Malaysia - Untuk Saving Plan
·                     Pelan Early Critical Illness ( ECI ) AIA Public Takaful
·                     Rider Kemalangan Diri atau PA AIA Public Takaful
·                     Tips Pilih Medical Card Takaful
·                     What is AIA Public Takaful ?


Link Pelaburan Lain Jika Anda Berminat:
        
ü          Pelaburan ASB Terbaik
ü          Pelaburan Unit Trust Terbaik